Nettisivujen teko – Näin teet kotisivut itse

Nettisivujen teko on vuonna 2019 helpompaa kuin koskaan. Tässä oppaassa kerromme kohta kohdalta, mitä kotisivujen teko sisältää.

Nettisivujen suunnittelu

Ennen nettisivujen tekemistä kannattaa käyttää aikaa sen huolelliseen suunnitteluun. Mikä on nettisivujen tarkoitus? Tehdäänkö nettisivut yritykselle, yhdistykselle tai yhteisölle, vai onko nettisivuille jokin muunlainen tarkoitus? Yritysten ja muiden yhteisöjen kotisivujen tarkoitus on antaa yrityksen asiakkaille kaikki heidän tarvitsemansa tieto.

Kotisivujen tekeminen

Nykyään suurin osa nettisivuita rakennetaan julkaisujärjestelmän kuten WordPressin avulla. WordPressin avulla kuka tahansa voi rakentaa oman sivuston, eikä tarvitse osata ohjelmointia.

Suurin osa webhotelleista sisältää asennusohjelman, jonka avulla WordPressin asennus webhotelliin käy helposti. Katso tästä webhotellivertailun voittajan Zonerin ohjeet WordPressin asennuksesta webhotelliin.

Webhotellin ja domainin ostaminen

Nettisivujen teko ei onnistu ilman omaa verkkotunnusta ja webhotellia. Verkkotunnus ja webhotelli kannattaa pääsääntöisesti aina hankkia samalta palveluntarjoajalta ja palveluntarjoajan valinta kannattaa tehdä webhotellin ominaisuuksien mukaan. Voit hyödyntää webhotellivertailua webhotellin valinnassa.

  1. Tilaa ensiksi webhotelli ja domain esimerkiksi Zonerilta
  2. Asenna WordPress webhotelliin
  3. Valitse mieleisesi ulkoasuteema WordPressiin
  4. Ala rakentamaan sisältöä sivustolle

WordPress asennus

Julkaisujärjestelmän kanssa nettisivut ilman ohjelmointikielten opiskelua

Verkkosivujen julkaisujärjestelmien päällimmäisenä tarkoituksena on tehdä tekstin ja kuvien julkaiseminen nettiin mahdollisimman helpoksi. Uusien nettisivujen tekeminen, päivittäminen ja muokkaaminen onnistuu julkaisujärjestelmän avulla helposti, pelkällä Wordin käyttökokemuksella. Samoja nettisivuja voi kätevästi päivittää vaikka useampi henkilö, sillä julkaisujärjestelmä huolehtii nettisivun jokaisen sivun näyttävän yhtenevältä. Eri julkaisujärjestelmiä on useita, tämän hetken suosituimpia ovat ilmaiset julkaisujärjestelmät, kuten WordPress, Joomla ja Drupal. Näistä ylivoimaisesti suosituin on WordPress. Lue lisää ilmaisen julkaisujärjestelmän valinnasta ja kotisivujen teko-ohjelmista. Markkinoilla on tarjolla myös useita eri kotisivukoneita. Lue lisää kotisivukone-ohjeesta.

Julkaisujärjestelmä valittu, sitten ulkoasu

Nettisivun ulkoasun voi valita erittäin laajasta valikoimasta. Julkaisujärjestelmän sivupohjia eli teemoja on netti pullollaan. Parhaimmat julkaisujärjestelmän nettisivupohjat ovat maksullisia, mutta ilmaisiakin on erittäin paljon. Maksullisetkin nettisivupohjat ovat tosi edullisia. Julkaisujärjestelmän teemoja ostaessa kannattaa ulkonäön sopivuuden lisäksi kiinnittää huomiota teeman teossa käytettyihin tekniikoihin sekä erilaisten sivujen lukumäärään. Lue lisää parhaista WordPress teemoista Zonerin blogista.

wordpress teemat

WordPressiin on helppo asentaa teemoja hiiren klikkauksella

Vaihtoehto valmiille teemalle on räätälöity teema. Useimmat digitoimistot tekevät asiakkailleen räätälöityjä teemoja, jotka on yleensä mahdollista lunastaa täysin omaksi itselleen, jolloin kukaan muu ei pysty sitä enää millään toisella nettisivulla käyttämään. Tällöin sivupohjan hinta on yleensä tuhansien eurojen luokkaa. Jos toinen mahdollinen täysin saman ulkoasun omaava nettisivu ei haittaa, teeman saa usein ostettua reippaasti alle satasella. Nettisivun tekeminen julkaisujärjestelmällä valmiista sivupohjasta on varsinkin pienyrityksille todella sopiva keino julkaista omat nettisivut nettiin. Eri julkaisujärjestelmiä on useita, joista suosituimmat ovat ilmaisia.

Artikkelit, sivut, lisäosat ja ulkoasun muokkaus

WordPress sivustolle voidaan luoda sisältöä sivuina ja artikkeleina. Tavallisesti pienet yrityssivustot voivat koostua pelkistä sivuista kun taas blogeissa sisältö on artikkeleina. Useilla sivustoilla on sekä staattisia sivuja ja blogisivu, jonka alle tulevat uudet blogiartikkelit.

  • Luo stattiset sivut kuten “yhteydenotto” ja “tietosuoja” sivuina
  • Luo blogikirjoitukset artikkeleina
  • Teeman ulkoasua, logoja ym. pääsee muokkaamaan valitsemalla “mukauta”
  • Lisäosien avulla sivustolle saadaan uusia ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia
wordpress ohjausnäkymä

WordPress ohjausnäkymä

Muut sivuston tärkeät ominaisuudet

Yksinkertaisimpia blogeja lukuunottamatta useimmat sivustot sisältävät yleensä tekstisisällön ja kuvien lisäksi erilaisia ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia kuten yhteydenottolomakkeen tai varauskalenterin. Esimerkiksi WordPress julkaisujärjestelmän kanssa erilaiset teemat saattavat sisältää jonkin verran erilaisia ominaisuuksia, mutta yleensä jonkin tietyn ominaisuuden käyttöönotto vaatii kyseisen ominaisuuden mahdollistavan lisäosan asentamista. Esimerkiksi yhteydenottolomakkeen lisääminen WordPress sivustolle onnistuu helposti Contact Form 7 lisäosan avulla.

Kävijäseuranta / analytiikka

Sivuston kävijäseuranta ja analytiikka onnistuu helposti luomalla sivustoa varten ilmainen Google Analytics tili. Google Analytics tilin luomisen jälkeen on seurantakoodi saatava vielä asennettua sivustolle. WordPress sivustojen kohdalla seurantakoodin asennus käy helposti jonkin analytiikka lisäosan avulla.

Google Analytics

Tietoturva

Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmien kuten WordPressin kohdalla sivuston tietoturvaan kannattaa aina panostaa. WordPressin kanssa on todella tärkeää, että sivustolla käytetään sellaista teemaa ja sellaisia lisäosia, joiden tietoturva on ajantasalla. WordPress sivuston tietoturvaa voi parantaa myös erilaisialla tietoturva lisäosilla kuten Wordfencella. Lisäksi tietoturvaan ja sivuston yleiseen toimintavarmuuteen vaikuttaa suuresti käytössä oleva webhotelli. Kaikkein parhaan toimintavarmuuden saa kun panostaa hostingpalveluun, johon kuuluu WordPress ylläpito.

WordPress turvallisuus

Mistä hyvät nettisivut rakentuvat?

Nettisivun tärkein ominaisuus on sen sisältö. Ennen kotisivujen julkaisemista tulisi sivuille keksiä tärkeää ja mielenkiintoista sisältöä. Nettisivun ulkoasu varsinkaan alussa ei ole läheskään niin tärkeää kuin sisältö. Kannattaakin keskittyä enemmän sisällön tuottamiseen kuin ulkoasun viimeistelyyn. Vierailijat kuitenkin tulevat nettisivulle lukemaan siellä olevaa materiaalia, eivät katsomaan sen ulkoasua ja logoa. Esimerkiksi käyttöohjeet ja erilaiset oppaat ovat hyödyllisiä muille surffaajille, kuten myös ravintola-, elokuva- tai muut tuotearvostelut. Kotisivujen sisällöstä pitää olla iloa tai hyötyä muille. Alkuun muutamakin sivu riittää, sillä sisältöä voi lisätä nettisivuille myöhemmin lisää.

Ennen sivujen tekemistä kannattaa googlettaa sen aiheeseen liittyvillä hakusanoilla. On erittäin todennäköistä, että samankaltaiset sivut löytyvät jo netistä. Jos jo olemassa olevalta nettisivulta puuttuu olennaista tietoa, tai jos niitä ei enää päivitetä, saattaa uusien nettisivujen tekeminen samasta aiheesta olla hyödyllistä. Mutta jos kyseinen nettisivu sisältää kaiken tarpeellisen informaation ja suositun keskustelupalstan, ei uuden nettisivun tekeminen välttämättä kannata.

Nettisivut yritykselle

Yritysten kotisivut ovat kohdennettuja yrityksen asiakkaille, helpottaen asiakkaita ostamaan yrityksen tuotteita tai palveluita. Yritykselle kannattaakin nykyään aina tehdä omat kotisivut, koska netti on mitä enenevissä määrin mahdollisen asiakkaan ensimmäinen ja näin ollen tärkein kontakti yritykseen.

Yrityksen nettisivuille voidaan lisätä muunmuassa yhteystiedot, hinnasto, aukioloajat, ajankohtaisia ilmoituksia tai uutisia, tarkat tiedot palveluista tai tuotteista joita yritys tarjoaa, avoimet työpaikat tai vaikkapa verkkokauppa. Nettisivuille kannattaa lisätä kaikki mahdollinen, mitä sekä yrityksen vanhat että uudet asiakkaat haluavat yrityksestä tietää. Liian selkeät mainoksen kaltaiset kuvaukset on parempi jättää yrityksen nettisivuilta kokonaan pois. On kannattavampaa keskittyä kertomaan yrityksestä faktatietoa, kuten esimerkiksi mistä asti yritys on toiminut, mitä yritys tekee sekä kuinka monta asiakasta yrityksellä on. Yrityksen nettisivut tulee pitää aina ajantasalla, sillä päivittämättömät nettisivut antavat yrityksestä huonon kuvan.

Nettisivut voi tehdä myös muusta syystä kuin yritykselle, mutta ensiksi kannattaa pysähtyä miettimään olisiko sivuille tarvetta netissä ollenkaan. Jos haluaa kertoa itsestään ja harrastuksistaan muille netissä surffaajille, voi helpompaa olla blogin avaaminen kuin omien nettisivujen tekeminen.

Blogin perustaminen

Blogi onkin suosittu keino pitää ystävä- ja perhepiiri ajantasalla omista tekemisistään. Blogin katsominen ei vaadi rekisteröintiä kuten Facebook. Kaupallisiin tarkoituksiin luotavalla nettisivuilla kannattaa aina olla valmiiksi mietitty kohderyhmä, koska nettisivujen tarkoitus on jakaa informaatiota muita ihmisiä. Mielenkiintoinen aihe houkuttelee nettisivulle paljon kävijöitä, jotka tulevat takaisin lukemaan myös uusimpia artikkeleita.

Yksityisten ihmisten nettisivujen kohderyhmänä voivat olla esimerkiksi tietyn tv-sarjan fanit, jotka saavat nettisivuilta tietoa sarjan näyttelijöistä ja juonenkäänteistä. Nettisivut ovat myös oiva mahdollisuus tutustua muihin saman intressin omaaviin ihmisiin.

Foorumin avulla nettisivulle luodaan yhteisö, ja myöhemmin foorumi voi olla monelle suurin syy takaisin nettisivuille palaamiseen. Tiettyihin urheilulajeihin, kuten jalkapalloon ja jääkiekkoon kohdistuvilla keskustelupalstoilla onkin Suomessa jo kymmeniä tuhansia käyttäjiä.

Nettisivut voidaan julkaista myös kertomaan omia kokemuksia tietyistä tuotteista tai palveluista muille ihmisille. Ostoaikeissa oleva surffaaja voikin saada hyödyllisempää tietoa puolueettomalta sivulta, kuin tuotetta myyvän yrityksen nettisivulta.

Kotisivujen teettäminen ammattilaisella

Kotisivujen teettämisen hinnat vaihtelevat laidasta laitaan. Edullisimpia nettisivuja ovat yleensä nettisivuja lisäansioikseen tai ammatikseen tekevän henkilön valmiista sivupohjasta julkaisujärjestelmällä tekemät nettisivut. Etuna julkaisujärjestelmällä itse tehtyihin nettisivuihin verrattuna on usein nettisivuja tekevän henkilön tai yrityksen graafinen osaaminen sekä hakukoneoptimointi- ja ohjelmointikieli-tietämys. Nettisivulla webdesign-ammattilaisen työn jäljen laatu näkyy yleensä logossa ja muissa kuvissa sekä nettisivun eri toiminnoissa, joista useaa nettisivulla vieraileva surffaaja pystyy käyttämään hyödykseen.

Suurimmalla osalla nettisivuja tekevällä henkilöllä tai yrityksellä on omalla nettisivullaan referensseinä muutamia yrityksiä, joille nettisivut ollaan toteutettu. Näitä katsomalla näkee minkälaisia nettisivuja kyseinen taho tekee. Tarjouspyyntö kannattaa lähettää mahdollisimman monelle eri nettisivujen tekijälle, koska samalla saa käsityksen yleisestä hintatasosta. Tarjouspyynnössä kannattaa kertoa mahdollisimman tarkasti minkälaisen nettisivun tekeminen on mielessä ja mitä ominaisuuksia nettisivuille tahdotaan. Hintavimmat nettisivut tehdään täysin räätälöitynä yrityksen imagoon sopiviksi. Kalliimpien nettisivujen tekemiseen saattaa liittyä useita palavereita jo ennen nettisivujen tekemisen aloittamista sekä ammattilaisvalokuvaajan käyntiä yrityksen toimistolla. Suurille yrityksille ja monelle verkossa toimivalle yritykselle kotisivujen tekemiseen sijoittaminen on pakollista ja kannattavaa.

 

Tietoa ohjelmointikielistä

Nettisivujen teko ei vaadi koodaustaitoja. Kaikki nettisivut rakentuvat kuitenkin koodista ja tämä on hyvä tiedostaa.

Nettisivut kirjoitetaan HTML-kielellä

HTML, eli HyperText Markup Language, on helposti opittava yksinkertainen ja avoimesti standardoitu nettisivujen kuvauskieli. HTML-kielen avulla nettisivuille voidaan normaalin tekstin lisäksi sisällyttää aiheeseen liittyviä kuvia sekä havainnollistavia taulukoita. HTML-kielen tärkein ominaisuus on kuitenkin mahdollisuus linkin lisäämiseen. Tämä tekee nettisivuilla navigoinnin huomattavasti helpommaksi. HTML on alunperin suunniteltu nettisivun rakenteen kuvaamiseen, eikä niinkään sen ulkoasun muokkaamiseen. Tätä varten on kehitetty CSS, jonka avulla nettisivun ulkoasu voidaan helpommin määritellä halutunlaiseksi.

PHP-kieltä käytetään dynaamisissa nettisivuissa

PHP on skriptikieli, jota käytetään enenevissä määrin varsinkin dynaamisissa nettisivuissa. PHP suoritetaan webhotellin palvelimella, eikä se näin ollen vaadi tukea vierailijan selaimelta. Aikaisempi ohjelmointikokemus edistää PHP:n nopeaa omaksumista. Se on joustava ja melko helppo kieli. Suurin osa nettisivuista, jotka hyödyntävät tietokantoja, käyttävät PHP:tä tietojen hakemiseen tietokannasta. Jotta ohjelmoiminen PHP-kielellä onnistuu, tulee webhotellissa olla sille tuki. Yleensä PHP-tuki on ilmoitettu selkeästi palveluntarjoajan nettisivuilla. Klikkaamalla palveluntarjoajaa webhotellien vertailussa, näet onko webhotellissa PHP-tuki. Palvelimen PHP-tuki voidaan tarkistaa helposti myös itse luomalla nettisivuille testi.php-tiedosto, joka sisältää koodipätkän:

<?php
echo “Onko webhotellissa PHP-tuki?”;
?>

Kun testi.php-tiedosto on siirretty webhotelliin, tulee tiedostoon ottaa yhteys selaimen kanssa, siirtymällä esimerkiksi osoitteeseen www.webhotellivertailu2.fi/testi.php. Tällöin nähdään onko webhotellissa PHP-tuki vai ei. Jos selain näyttää nettisivulla ainoastaan tekstin “Onko webhotellissa PHP-tuki?”, on webhotellin palvelimella PHP-tuki. Jos tukea ei ole, palvelin tarjoaa tiedostoa vierailijalle tallennettavaksi tai näyttää vierailijan selaimelle koko PHP-koodinpätkän. Webhotellin palvelimen PHP:n version yhteensopivuus nettisivulla käytetyn skriptin kanssa kannattaa tarkist

Katso myös nämä oppaat: